הגננים המסורים של היער

בתאריך 19.8 מציינים מדי שנה ברחבי העולם את יום האורנג-אוטן הבינלאומי. בעולם ישנם 3 מינים של אורנג-אוטנים: אורנג-אוטן בורנאי, אורנג-אוטן סומטרי ואורנג-אוטן טפנולי. שלושת מיני האורנג-אוטנים נמצאים בסכנת הכחדה. הקוף החכם הזה היה נפוץ בעבר הרחוק ברחבי האי בורנאו ובדרום מזרח אסיה, כיום הם נמצאים במפוזר בתוך האי בורנאו עצמו בלבד.

האורנג-אוטנים מבלים את רוב זמנם על העצים, במיוחד ביערות הטרופים בהם יש עצים גבוהים ועשירים בפירות. למרבה הצער הרשויות בבורנאו מעדיפים לכרות את היערות כדי לשתול מטעי דקלים שמפיקים מהם שמן דקלים, שמן שבשימוש בתעשיית הקוסמטיקה, המזון, הניקיון ועוד. הדקלים מניבים יבול גבוה יחסית לשטח, לכן השמן זול יותר ומשתלם למגדלים. אינדונזיה ומלזיה הן הספקיות של רוב שמן הדקלים העולמי.

אובדן סביבת המחייה הוא הרסני לאורגנ-אוטנים, אבל יש דרך לעזור להם. חפשו על מוצרים את הסימון שמעיד על חברות שמחויבות לשמן בר-קיימא באופן שאינו פוגע בסביבה.

הקופים אדומי הפרווה וארוכי הגפיים מכונים גם הגננים של היער, מאחר שהם אוכלים בעיקר פירות, והזרעים שלא מתעכלים בגופם חוזרים לאדמה בצואה אחרי שעברו עיכול חלקי כך שהם מוכנים ומזומנים לצמוח ולגדול.

בגן החיות התנ"כי ישנם 4 קופי אורנג-אוטן בורנאים. סינטה, הצעירה שבחבורה ילידת 2013 שהגיעה אלינו בסוף שנת 2020 מגן חיות בדנמרק, איטו יליד 2007 מגן חיות בגרמניה, קסאטו יליד 2011 מגן חיות בהולנד וסוגה ילידת 2012 מגן חיות בשבדיה. ארבעת האורנג-אוטנים הם חלק מניהול אוכלוסיית האורנג-אוטן הבורנאי של גני ארגון גני החיות האירופאי. הארגון אחראי על ניהול האוכלוסייה בין גני החיות, כדי לייצר גיבוי לאוכלוסייה שבטבע. התפקיד שלהם הוא לבנות גרעיני רבייה שיש בהם שונות גנטית, כדי למנוע תופעות של מוטציות שנובעות מקרבה גנטית.

מקווים שאוכלוסיית האורנג-אוטנים תמשיך לגדול אף היא.

בתמונה: איטו. צילום: אוריאל נורי.📸

go to the top of the page
קנה כרטיס
איך מגיעים?